10 tips om uw werknemers te motiveren

Autonoom gemotiveerde werknemers zijn een enorme meerwaarde voor uw organisatie. Maar hoe herkent u en creëert u een autonoom gemotiveerde werknemer?

U herkent hem aan het feit dat zijn drie basisbehoeften vervuld zijn: Hij ervaart voldoende autonomie, voelt zich verbonden met zijn collega’s en organisatie, en voelt zich competent in wat hij doet. Kort gezegd, hij scoort goed op ABC.

En inzetten op ABC hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Autonomie

1.Vermijd zo veel mogelijk controle. Ten eerste, controle vraagt veel tijd en energie. Ten tweede, het levert niets op (buiten steeds slimmere werknemers die trucjes verzinnen om u om de tuin te leiden). Ten derde, u heeft vermoedelijk veel zinvollere taken op uw to-do lijst staan.

2. Benadruk zo veel mogelijk de waarde van bepaalde taken en projecten en verhoog zo de perceptie van zinvolheid bij uw medewerkers (vooral voor taken die ze niet graag doen).

3. Promoot een goede werk-privé balans bij iedereen, ook bij uzelf. Als werkgever kunt u hier de goede richting aanwijzen. Want als de balans goed zit, voelt werk minder snel aan als “moeten”.

Verbondenheid

4. Wees empathisch en luister naar uw werknemers. Wat zij voelen en denken is waarheid.

5. Een moeilijke: vermijd elke vorm van organisatiepolitiek en communiceer transparant. Communiceer beter teveel dan te weinig, en in alle richtingen (horizontaal en verticaal, en waarom niet diagonaal?). Bottom-up communiceren werkt vaak beter dan top-down En liever face to face dan via mail, chat of smartphone.

6. Investeer in team buildings. Zowel ontspannend (fietstocht) als informatief (team coaching). En in een goede sfeer op de werkvloer: een koffieautomaat doet wonderen.

7. Zet in op collectieve doelstellingen en ambities in plaats van op competitief gedrag. Onderneem maatschappelijk verantwoord.

Competentie

8. Zet elke werknemer zo veel mogelijk in op zijn sterktes. Ga op zoek naar individuele talenten en bouw daar een (werk)context rond. Dit kan via maatwerk en job crafting. Er zijn veel mooie voorbeelden van initieel saaie jobs die door eenvoudige aanpassingen enorm verrijkt werden (bv. Lingerie Van de Velde…).

9. Verlaag de emotionele belasting. En als dit niet lukt (want sommige jobs zijn nu eenmaal emotioneel zeer zwaar) biedt dan vanuit de organisatie voldoende ondersteuning en/of opleiding om hiermee om te gaan.

10. Geef uw medewerkers zoveel mogelijk feedback over hun functioneren en doe dit liefst op regelmatige basis.

Share on pinterest

Reacties

Toon reacties

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.