Betere keuzes met of zonder robots?

Tegen 2055 zal 5% van de huidige jobs worden uitgevoerd door machines. In België verdwijnt 1 op 5 van alle banen. Voor 6 op 10 werknemers is een derde van de job geautomatiseerd. ‘Voornamelijk lager en middelhoog opgeleide werknemers in de transportsector, handel en maakindustrie zijn de dupe‘, stelt Jacques Bughin, senior partner bij McKinsey Global Institute. Nochtans boomt de Belgische economie. De regering voorspelt 54.000 extra jobs in 2018.

De arbeidsmarkt is voortdurend in beweging. Jobs verdwijnen nu eenmaal. Zoals de kolenhandelaar, de schoenlapper of de melkboer. De landbouwsector telde 100 jaar geleden de grootste aantal beroepsactieven. Tegenwoordig is dit hooguit enkele procenten. Die melkboer is allang géén boer meer maar een handelaar, een ondernemer geworden.

‘Triple point’

Mijn voorraad melkflessen vult zich niet automatisch bij als ze dreigt op te raken. Ik bezit nog geen slimme koelkast die de bestelling uitstuurt als ik de laatste fles uitschenk.

Versnellen robots en artificiële intelligentie deze keuzes en processen? Ik denk het wel. En creëert technologie meer jobs? Of is het exclusief voor de jongeren die zich aanpassen? Hoe dan ook, nieuwe jobs komen erbij die we op vandaag niet kennen. Er verdwijnen jobs door disruptie en er ontstaan nieuwe markten, nieuwe functies en bedrijven.

De uitdaging is om deze beide evoluties op elkaar af te stemmen.

En dan kan onder meer door te investeren in bijscholing en opleiding voor uw medewerkers. Wat is uw ‘triple point’ als onderneming? Dat magische moment waarbij u  door een combinatie van druk en temperatuur tegelijkertijd ijs, water én waterdamp krijgt?

Organisaties met vaste delen die veel banen opleveren en inkomsten met winst genereren. worden gekenmerkt door een lage marktgroei met een hoog marktaandeel. Teveel melk wordt dus een melkplas voor bijvoorbeeld een zuivelbedrijf. En die melkplas zetten we om in een berg melkpoeder. Alleen melk ophalen en in melkpoeder omzetten is nefast. Een onderling evenwicht is nodig.

Op zoek naar diversificatie in melk bij de geur van een heerlijke kop warme chocolademelk, uw favoriete roomijs of lekkere kaas. De snelheid van verandering drijft vele ondernemingen op zoek te gaan naar het nieuwe om radicale innovatie toe te laten en het oude los te laten.

Melk voor elk?

100 jaar terug dronk bijna niemand sojamelk, amandelmelk of kokosmelk. Nu surfen deze melkvarianten op het advies van onze gezondheidscoaches. Via het touchscreen van onze slimme koelkasten duiken ze op in het recept die we willen klaarmaken. De kern is natuurlijk dat bedrijfsleiders moeten nadenken over tevreden klanten.

Wat is uw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie en hoe brengt u dat in de praktijk? Na tegenvallende verkoop bij speelgoedfabrikant Mattel bedachten ze 3D geprint speelgoed.

Vernieuwing omarmen we. Maar de ultieme klik gebeurt met mensen. Alleen zo komt verbinding tot stand. Daarvoor is intuïtie, empathie en instinct nodig.

Starbucks laat nieuwkomers de eerste maand geen poot uitsteken. Geen opgeklopte melk. Gewoon meelopen, rondkijken, vragen stellen. Medewerkers leren kennen is hun vorm van mensen opleiden om perfect te functioneren. Jij krijgt er zelfs kosteloos online mogelijkheid een bachelordiploma te behalen.  Zappos, de online retailer van Amazon, betaalt 2000 dollar na onboarding van 5 weken om het  bedrijf te verlaten als ze van mening is dat die keuze het best is voor de carrière. 1% doet het. Het bevordert de openheid en versterkt de wil om aan het succes van de onderneming te werken.

Medewerkers eerst

Bij uw volgende vacature werft u mensen met de juiste ervaring aan om de job voor elkaar te krijgen? Of rekruteert u de juiste persoon in het team voor uw vacature? Wat scoort het best? Ik kies de juiste persoon. Selecteer op karakter én cultuur fit. Als medewerkers van uw bedrijf houden, doen uw klanten dit ongetwijfeld ook.

In deze cafetaria géén glas melk maar een flexibel loonpakket. Doe het nu omdat u toekomstige medewerker een individuele keuze wil maken en voor de beste ervaring kiest.

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.