Blunders bij een eerste aanwerving

Personeel vinden, selecteren en aanwerven is niet eenvoudig. Geen wonder dat er bij een eerste aanwerving nogal wat blunders gebeuren. Onder het motto “een gewaarschuwd mens is er twee waard”, vermijdt u in de toekomst best onderstaande fouten.

De vacature

1. Een onduidelijke functiebeschrijving. Te algemene omschrijvingen zijn niet ideaal. Ze zullen meer sollicitanten aanspreken, maar ook veel ongeschikte mensen aantrekken. Veel kwantiteit, weinig kwaliteit. En dus veel overbodige werklast om het kaf van het koren te scheiden. Daarom is het beter om de functiebeschrijving kort en duidelijk te houden.

2. Clichés. Vacatures smijten al te graag met clichés als “innovatief”, “dynamisch” en “ambitieus”. Laat deze links liggen. Ze zijn immers te vaag. Omdat vrijwel iedereen ze gebruikt, hebben deze woorden hun waarde verloren. Bovendien zijn er meer concrete adjectieven om de juiste medewerker aan te trekken.

Het selectie-gesprek

1. Geen voorbereiding. De meeste sollicitanten bereiden zich grondig voor. Als werkgever doet u dat best ook. Doe wat opzoekwerk over de persoon die zich komt voorstellen. Deze info zal u helpen bij het volgende puntje.

2. Klassieke vragen. Vragen als “wat zijn uw zwaktes” en “waar ziet u zichzelf binnen vijf jaar” komen in vrijwel elk interview terug. Probeer creatievere vragen te stellen. Pols bijvoorbeeld naar uitdagingen in vorige functies of projecten. Ook hobby’s kunnen inzicht geven in de persoonlijkheid van de sollicitant.

3. Geen ruimte voor discussie. Een interview hoeft geen eenrichtingscommunicatie te zijn. Tijdens een korte discussie kunt u vaak meer leren over een kandidaat dan via een klassiek vraag-antwoordgesprek.

4. Te veel focus op onvolmaaktheden. Dikwijls is er weinig ruimte voor de goede eigenschappen. Peil dus ook naar positieve kantjes en verborgen talenten.

De beoordeling

1. Te subjectief. Tijdens de beoordeling neemt uw eigen subjectiviteit soms de bovenhand. Dat zorgt voor een oneerlijke evaluatie. Probeer steeds zo objectief en eerlijk mogelijk te zijn en evalueer of de kandidaat een aanvulling is voor het bedrijf, uzelf en uw team.

2. Uitsluitend focus op kennis en ervaring. Staar u niet blind op de ervaring en kennis van een bepaalde kandidaat. De juiste motivatie en attitude zijn minstens even belangrijk. “Hire for attitude, train for skills,” is hierin een goede raad. Attitude is moeilijk te veranderen. Kennis en vaardigheden bijschaven gaat veel makkelijker.

Zorg bovendien dat u iemand kiest die op dezelfde golflengte zit als het team waarin hij/zij terechtkomt.

De eerste werkdagen

1. Geen onthaalbeleid. Laat een nieuwe werknemer niet aan zijn/haar lot over, maar zorg voor een warm onthaal. Op deze manier voelt hij/zij zich meteen welkom.

2. Ontbrekend materiaal. Elke werknemer heeft bepaalde zaken nodig, zoals een bureau, pc, telefoon, badge, veiligheidsschoenen… Zorg dat alles klaarligt voor de eerste werkdag.

3. Onwetende collega’s. Verras medewerkers niet met een nieuwe werknemer. Breng iedereen op de hoogte en bespreek alvast de taakverdeling.

4. Starten zonder rondleiding. Een rondleiding is een van de belangrijkste introductiemomenten. Wandel met de nieuwe medewerker door het gebouw en stel alle collega’s voor.

Meer weten? Zo zorgt u voor een gastvrij onthaal van uw eerste medewerker.

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.