Een workaholic of een geëngageerde werknemer in uw team, wat kiest u?

Dinsdag 5 juni 2018 was een memorabele dag voor het team HR research. Niet alleen omdat we onze 10e HR advisory board organiseerden, maar ook omdat we een zeer speciale gast in ons midden hadden, niemand minder dan Prof. Dr. Wilmar Schaufeli. Hij nam ons mee in de boeiende wereld van de werkverslaafden.

Ik heb 5 belangrijke zaken onthouden, en deel deze graag met jullie.

  • Bescherm uw werknemers tegen werkverslaving

Het is als organisatie cruciaal om uw werknemers te beschermen tegen een verslaving aan hun werk. Hoe aangenaam en handig het ook is om een workaholic in uw team te hebben (zo iemand zal steeds zijn deadlines halen, is altijd bereid om avonden en in weekends door te werken, geeft zijn werk steeds prioriteit, staat altijd paraat, enz.), toch zal dit op lange termijn niet lonen. Integendeel.

Dit harde en dwangmatige werken zorgt ervoor dat ze uiteindelijk langer en vaker afwezig zijn, meer fouten maken, en een hogere kans hebben op burn-out. Dus hoe hard u uw workaholics ook zal missen, spoor ze op, en help hen af te kicken.

  • We leven in een ‘workaholic’ samenleving

Zowel onze christelijke godsdienst “in het zweet der aanschijns zult gij uw brood verdienen”, onze organisatiecultuur “up or out”, als onze technologieën “always connected”, maken van hard en dwangmatig werken een evidentie. Meer nog, het is ok en zelfs meer dan ok als iemand de hele tijd aan het werken is. Niemand kijkt hier vreemd van op. Druk bezig zijn is de norm geworden. En daarenboven beschouwen we dit nog steeds vaak als de enige manier om ‘er’ te geraken.

  • Werkverslaving is cognitief, gedragsmatig en emotioneel

Een werkverslaving speelt zich af op drie verschillende niveaus. Ten eerste is er de cognitieve verslaving aan het werk. Werken wordt bijna een obsessie: u denkt er bijna de hele tijd aan. Ten tweede is het ook gedragsmatig zeer zichtbaar: u werkt gewoon heel veel, steekt heel veel tijd in uw werk en doet dit heel vaak ten koste van uw privéleven. En tot slot is er nog de emotionele component: u voelt zich schuldig als u niet werkt.

  • Een workaholic lijkt heel sterk op een ‘bevlogen’ werknemer

Ze werken beiden even hard, maar tegelijkertijd is hij bijna het omgekeerde ervan. Waar een bevlogen werknemer plezier vindt in zijn werk zonder erdoor geobsedeerd te zijn, zal een workaholic minder plezier vinden in zijn werk, maar gedreven worden door een gevoel van dwang. Een dwang die hij zichzelf oplegt. Een bevlogen werknemer zal ook altijd willen bijleren, zelfs van zijn fouten, terwijl een workaholic vooral zal vermijden om fouten te maken (en ze zelfs verbergen) en zijn deadlines willen halen. Bevlogen werknemers vinden veel plezier in hun werk, kunnen goed delegeren en zijn efficiënt, terwijl workaholics vaak gespannen en angstig zijn, niet graag delegeren en zich verliezen in details.

  • Een workaholic weet vaak niet van zichzelf dat hij verslaafd is aan zijn werk

En als u  hem erop wijst, zal hij, net zoals  alcohol- en gokverslaafden vaak doen, zijn verslaving ontkennen. Er is dus nood aan een ‘erkenning’ van deze verslaving. Bijna 1 op de 5 Belgen is verslaafd aan zijn werk. Meer recente cijfers kunt u vinden in dit onderzoek. Naast erkenning is er ook nood aan goede behandelmethoden.

Kortom, herkent u werkverslaving op de werkvloer?

Kent u collega’s die verslaafd zijn aan hun werk? Hoe handig en nuttig die personen op korte termijn ook zijn binnen uw team of organisatie, op lange termijn is dit contraproductief. Probeer hen hiervan bewust te maken. In een eerste fase kunt u al aangeven dat iemand evenzeer hard kan werken zonder dat onaangename gevoel van dwang en obsessie. En zonder de ervaring van schuldgevoelens als hij niet werkt.

Hard werken is prima, zolang u het doet uit zinvolheid of plezier. Maar net als de behandeling van andere vormen van verslaving verloopt het afkickproces van een werkverslaving gefaseerd, en laat u zich hierbij best begeleiden door een ervaren psycholoog.

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.