Goede voornemens voor mijn team?

Een nieuw jaar? Dat vraagt om goede voornemens… Wat zou u ervan denken om een paar professionele goede voornemens op uw agenda te plaatsen, naast die voor uw privéleven? Intenties die u helpen én uw team een jaar lang op het goede spoor houden. Wij stellen er zes voor. Overdrijf niet: u kiest er beter één of twee waaraan u dan echt vasthoudt. De andere zet u volgend jaar maar op uw lijstje. 😉

1. Wees een optimist!

Optimisme is communicatief en positief voor uw team… en dus goed voor de prestaties. Sommige mensen zijn van nature optimistisch. Klopt dat niet voor u? Dan moet u eraan werken. Vergeet eerst en vooral negatief gekleurde uitspraken zoals “het lijkt wel maandag” of “het houdt niet op”. Optimist zijn? Dat vraagt oefening. Dus: motiveer uzelf! Profiteer mee van het enthousiasme van uw collega’s. In elk team is er wel iemand die vol goesting door de dag wandelt … Gebruik dat enthousiasme om mee te surfen op die positieve wave. En morgen lukt het u misschien om anderen te enthousiasmeren.

2. Beweeg, ook op het werk

U weet dat het af te raden is om te lang stil te zitten. Organiseer korte vergaderingen waar iedereen rechtstaat. Maak een korte wandeling als briefing. Neem vaker de trap en nodig uw collega’s uit om dat ook te doen.

Lees ook: “Een zittende job? Dan is er extra werk voor jou!”

3. Toon waardering voor collega’s

Verschillende studies tonen aan dat 70 procent van de werknemers zich niet altijd naar waarde geschat voelt. Erkenning leidt nochtans tot een meer positieve en betrokken houding, betere resultaten en minder ziekteverzuim en stress. Medewerkers schatten waardering, erkenning en goede menselijke relaties hoger in dan financiële beloning.

4. Neem een pauze

Voer een dagelijkse koffiepauze in. Die moet niet nodeloos lang aanslepen: 10 minuutjes volstaan om de teamgeest te bevorderen. Het is ook een platform om professionele informatie op een informele manier uit te wisselen. En om interesse te tonen in al de leden van het team. Kers op de taart: iedereen komt even uit zijn stoel. 😉

Lees ook: “Liefhebber van de kleine koffiepauze op het werk?”

5. Praat met elkaar!

Een van de grootste problemen bij organisaties? Te weinig… of slechte communicatie. Soms bereikt die alleen een beperkt aantal personen of moet ze een hiërarchische lijn doorlopen. Zo duurt het soms een hele tijd voor iedereen de informatie krijgt. Soms is de verantwoordelijke die de informatie in handen heeft, net met vakantie vertrokken of een tijdje afwezig. Pak het daarom anders aan. Hebt u informatie die u wilt delen? Stuur die dan meteen door naar zo veel mogelijk mensen (natuurlijk ook niet overdrijven!).

6. Luisterend oor

Hoe blijft u het beste op de hoogte van wat er reilt en zeilt in uw team? Door uw oor te luisteren te leggen. Zo hoort u zaken als: een collega die klaagt over te hoge werkdruk, aanslepende vermoeidheid, rugpijn, humeurwisselingen, verlies aan zelfvertrouwen… Als u dat soort signalen tijdig opvangt, kunt u problemen aanpakken voor ze groter worden.

En? Hebt u uw goede voornemen voor 2018 gekozen? Dan spreken we af in december om te zien wat u hebt bereikt!

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.