Held van de dag: De festivalsollicitant

Terwijl de « war on talents » in alle hevigheid woedt, puilt de database met vacatures uit van de opportuniteiten. Vandaag wordt immers 2,6% van de openstaande jobs niet ingevuld. Goed nieuws voor onze pas afgestudeerden, nietwaar?! Maar hoe kunnen de ondernemingen ervoor zorgen dat zij de passende kandidaten aantrekken?

Maar waar zit de match tussen vraag en aanbod?

Het begint al bij de keuze van de opleiding die kindlief wil volgen. Laat u uw oogappel de keuze tussen leren om dingen te weten of leren om dingen te doen? Mag kindlief nog de handen uit de mouwen steken? Columnist “Druktemaker” Pieter Derks schreef over de vele hoogopgeleide Nederlanders en het tekort aan vakmensen zoals timmerman, loodgieter, stukadoors…

Het in dienst nemen van deze consumerende sollicitant is een uitdaging in de strijd om de beste kandidaat. De eerste weken op de werkvloer en het aan boord houden een andere uitdaging. Vanuit gesprekken met CEO & HR zetten ondernemingen hun beste beentje voor. De sollicitant shopt online de vacaturesupermarkt af met zijn diploma’s en ervaring als pasmunt. De kandidaatreis in uw bedrijf start u best niet met een valse noot! Maar hoe kunt u de sollicitanten verleiden?

Ik vergelijk het met de vele studenten die hoe dan ook – herexamens of niet – hun festival(s)’ meepikken. Ze bekijken de line up, ze keuren de camping van het festivalterrein, spreken af met de vriendenkring… Nog online registreren van het ticket, de tent en de rugzak klaarmaken, het armbandje voor de securitycheck én hopen om op het podium te worden gevraagd om mee te dansen!

Hoe verleidt u de sollicitant tot de dans?

Recruiting met video interview, futureproof assessments of een sterke employer brand voorstellen? Screen motivatie, attitude en leervermogen in plaats van het adagium van opleidingsniveau en ervaring. Ik stel deze playlist voor.

  • Kijk vanuit de stoel van uw publiek en zorg voor een goede intro: een welkomstontbijt voor een vlotte integratie met collega’s op de werkvloer.
  • Steek de spots aan en blijf animeren: een businessgame als interactief opleidingstraject voor de eerste stappen in de job.
  • Wat is uw bisnummer ? De kandidaatreis afsluiten met een survey en een goodiebag voor een goed gevoel.

“Take me up to the Paradise City, where the salary is high and my colleagues are pretty.”

Share on pinterest
Gepubliceerd in Talent & Development

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.