De nachtmerrie van iedere pendelaar

De dagelijkse tocht van de Belgische werknemer is hectisch: hij begint zijn werkdag in de file of ondergaat de frustrerende vertragingen van het openbaar vervoer.

Heeft dat een negatieve invloed op zijn welzijn? Volgens de Belgische studie “Pendelpijn: over reistijd en welzijn”, door Toon Zijlstra, onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen, wél.

De studie, gebaseerd op onderzoek bij bijna 44.000 mensen in 34 Europese landen, onthult o.a. dat langere pendeltrajecten leiden tot minder welzijn en meer absenteïsme. Een “lichte” pendelaar is gemiddeld 4,5 dagen per jaar afwezig, een “zware” pendelaar (meer dan 3 uur per dag onderweg) tot 7 dagen per jaar.

6,9/10

Deze studie sluit naadloos aan bij de conclusies van andere internationale onderzoeken.

  • Volgens een onderzoek van de Britse overheid kennen mensen die een kort traject afleggen zichzelf gemiddeld 7,3/10 toe voor welzijn, terwijl mensen die langer onderweg zijn maar aan 6,9/10 komen.
  • De Universiteit van Waterloo in Canada toonde aan dat mensen met een langer woon-werktraject over het algemeen minder tevreden zijn over hun leven.
  • Een Amerikaanse studie voegt toe dat langeafstandspendelaars minder tijd hebben om gezond te koken en voldoende te slapen.

Pendelaars zijn niet over één kam te scheren

Sommige pendelaars zijn gelukkiger dan anderen: dat staat vast. En wie de bus neemt, is er het slechtst aan toe. Meer dan dertig minuten op de bus zou de grootste negatieve impact hebben op het welzijn. Treinreizigers zijn beter af, op voorwaarde dat ze niet langer dan een half uur over het traject doen. De fietsers lijken dan weer de gelukkigste forenzen.

Let op: wie meer dan 15 tot 20 minuten met de fiets rijdt, moet daarna wel even op adem komen.

Droomjob

Wat moeten werknemers doen als hun droomjob een heel eind van hun droomhuis ligt? Onderhandelen! Het lastige traject compenseren met een goed inkomen, leuke collega’s, een comfortabele woonplaats…

Nog beter is een voorafgaande test. Laat de werknemers het traject een aantal keer afleggen tijdens de spitsuren vooraleer ze moeten beslissen. Zo weten ze op voorhand wat ze mogen verwachten.

Meer info over mobiliteit? Duik in onze Human Interest-sectie.

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.