De 7 bouwstenen van een succesvolle onderneming

Wist u dat ongeveer 1 op 3 van de Belgische ondernemers de eerste 5 jaar niet overleeft? Dit is vaak te wijten aan gebrek aan langetermijnvisie, weinig financiële kennis en het niet correct inspelen op markttendensen.

Maar, dat weerhoudt steeds meer ondernemers er niet van om toch met hun droomonderneming van start te gaan. En gelukkig maar! Hun doel? Succesvol zijn en een gezond bedrijf runnen. En dat is zeker een haalbare kaart wanneer u rekening houdt met de 7 bouwstenen van een succesvolle onderneming:

1. Uw businessidee

Een succesvol bedrijf valt of staat met een sterk idee. Cruciaal hierbij is te bepalen waar u met uw onderneming naartoe wilt en hoe u zo goed als mogelijk wenst in te spelen op de tendensen van de markt. Wees dus uniek en innovatief. Bekijk uw idee steeds met een kritische blik en evolueer mee met de steeds veranderende omgeving en technologische innovaties. Enkel zo blijft u vernieuwend en kan u zich steeds sneller inspelen op de veranderingen van de markt en van uw concurrenten.

2. Uw persoonlijke motivatie

Als ondernemer leeft u voor uw zaak. U wilt er het beste van maken en uitblinken in wat u doet. En maar goed ook, want dat loont. De motivatie van een ondernemer uit zich vaak in betere resultaten. Hoe gemotiveerder u bent, hoe liever u zaken doet. Al dat positivisme straalt dan ook af op uw bedrijf. Zonder de nodige motivatie zal het moeilijk zijn elke dag met de glimlach uw klanten verder te helpen, uw administratie te doen en tenslotte van uw zaak een succesverhaal te maken.

3. Relaties met de klant en met anderen

Om succesvol te zijn als ondernemer zijn goede relaties van groot belang. Zowel met uw partners en leveranciers, maar vooral ook met uw klanten. Door uw klanten goed te kennen en te weten waar zij mee zitten, kunt u beter inspelen hun behoeften. Het gevolg? Uw klanten en leveranciers staan positief tegenover u en uw bedrijf en komen dus ook graag terug. Een makkelijke manier om aan klantenretentie te doen, toch?

Daarnaast zal die sterke relatie met uw klanten er voor zorgen dat zij anderen zullen inspireren. Zo dragen ze bij tot het aantrekken van nieuwe klanten.

4. De markt

Om goed te kunnen inspelen op bepaalde noden of wensen, moet u goed weten op welk terrein u zich bevindt. Ken uw markt, ken uw klanten en probeer zo goed mogelijk aan alle eisen te voldoen. Bij de start van uw onderneming heeft u ongetwijfeld de markt al grondig geanalyseerd. Herhaal dit regelmatig en ontdek zo tijdig of er veranderingen zijn of niet.

5. De organisatie

Wees gestructureerd en organiseer uzelf goed. Organisatie is een belangrijk element binnen het ondernemerschap. Onder organisatie valt niet enkel het beheren van uw agenda, maar zeker ook de taakverdeling binnen uw bedrijf. Wie doet wat en wanneer? Belangrijke vragen om uzelf af en toe eens te stellen. Op die manier is er geen twijfel en lopen de zaken vlotter dan wanneer er onduidelijkheden zijn. Werkt u alleen? Laat u dan af en toe eens bijstaan door anderen. Experten, partners, andere ondernemers… U kan immers niet steeds altijd alles zelf.

6. De kennis die u als ondernemer bezit

Knowlegde is power. En dat geldt ook binnen het ondernemerschap. Het is voor uw onderneming van belang om steeds op de hoogte te blijven van de laatste nieuwigheden. Wat speelt er in uw omgeving, de markt, welke trends worden belangrijk? Allemaal vragen om dagelijks bij stil te staan om zo geen potentiële kansen te missen.

Daarnaast is het van belang uzelf regelmatig bij te scholen. Ken uw zwaktes en probeer er aan te werken. Of school u bij in iets dat u verder kan helpen in uw ontwikkeling. Het is onmogelijk om in alles uit te blinken. Ga daarom af en toe eens naar een opleiding of school uzelf bij via e-learning. Lees er alles over in onze blog over het belang van leren en evolueren!

7. Uw product en/of dienst

Het is vanzelfsprekend dat uw product en/of dienst een belangrijk element is in het succes van uw onderneming. Probeer uzelf daarom te onderscheiden van de rest. Want u wilt toch niet hetzelfde te bieden hebben als al uw concurrenten? U wilt beter zijn dan de rest, niet? Geloof dan in uzelf en in wat u doet. Ga voor dat extra tikkeltje meer en ga regelmatig na hoe u uzelf en uw onderneming kan laten evolueren. Op dit manier zal uw positie ten opzichte van de concurrentie versterken en krijgt u automatisch een betere marktpositie.

Zeven duidelijke punten om rekening mee te houden als ondernemer. Uiteraard wordt er niet verwacht dat u dit allemaal zelf moet kunnen. Dat geven de Belgische ondernemers ook aan in ons onderzoek rond de Belgische zelfstandigen. Want de lat ligt hoog. Naast uw kernactiviteit moet u zichzelf ook bezighouden met allerlei praktische regelingen. Het is dan ook logisch dat u zich als zelfstandige laat bijstaan om aan deze veelheid van taken en verplichtingen tegemoet te kunnen komen. Want geef toe, uw hart ligt bij datgene wat u het liefst doet, namelijk ondernemen, niet?

Voor meer informatie over onze begeleidingstrajecten, kan u hier terecht.

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.