Hoe bedenkt u een goede naam voor uw project?

Een goede naam bedenken voor uw project? Dat is zoals verdwalen in een labyrint: talloze wegen, massa’s hindernissen… Maar aan het eind van de tunnel lonkt er steeds weer een oplossing. In dit artikel tonen we u niet “de” oplossing daarnaartoe. Wel een aantal aandachtspunten die u vast op de goede weg zetten.

1. Zo kort mogelijk

Hoe korter hoe beter. Vermijd samenstellingen en woorden met te veel lettergrepen. Grafische vormgevers hebben er een hekel aan… en de sociale media ook. Makkelijker gezegd dan gedaan! Dat geef ik grif toe. Namen van drie, vier of vijf letters? Die zijn vaak al weggekaapt. Maar test toch maar een paar neologismen uit voor u er de brui aan geeft. Er is altijd appreciatie voor creativiteit en ambacht.

2. Vermijd dubbelzinnigheid

Speel met woorden. Maar overdrijf niet. Dubbelzinnigheid mag dan soms een goede marketingtruc zijn, maar jaagt vaak ook klanten weg.

Niet iedereen leest de omschrijvingen of baselines bij uw naam. Reken daar dus niet op om uw potentiële klanten naar een juist begrip te leiden.

3. Heb oog voor spelling

Let op voor de valstrikken van de Nederlandse taal. Moet u telkens weer uitleggen hoe uw woord precies wordt gespeld? Dan kiest u beter een andere.

4. Check beschikbaarheid van domeinnamen

Hebt u een naam? Heb dan de reflex om meteen te controleren of de domeinnaam nog vrij is. Dat kan gratis, bijvoorbeeld op de website register.

Is de versie met .be of .com niet meer vrij? Kies dan een andere naam. U verliest enorm veel tijd als u telkens weer moet preciseren dat surfers iets anders dan de bedrijfsnaam moeten intypen om u te vinden op internet.

Zelfs als uw ambities niet verder reiken dan België, probeer toch maar de extensie .com vast te leggen. U weet nooit wat de toekomst brengt! En bega ook niet de fout om andere domeinnamen, zoals .be, .nl, .fr, pas later aan te kopen. Riskeer geen ontgoocheling als u te laat bent omdat een premiejager uw domeinnaam kocht om hem daarna aan u door te verkopen tegen een hoger tarief.

5. Vergeet Facebook, Twitter en Instagram niet

In de ideale wereld hebt u dezelfde naam op de drie populairste platformen: Facebook, Instagram & Twitter. Denk aan uw communicatie, aan evenementen waaraan u deelneemt, aan beeldmateriaal, aan de zoekacties van uw klanten. Stel u voor dat u voor elk platform een andere naam nodig hebt. Om gek van te worden!

Hebt u pech en is uw naam al in gebruik? Dan is Facebook uw prioriteit. Doe er alles aan om daar uw bedrijfsnaam als paginanaam te hebben. Daarna kiest u eerst voor Instagram en dan pas Twitter.

6. Check of uw merknaam gedeponeerd is

Dit is allicht de belangrijkste stap. Controleer snel of niemand uw merknaam deponeerde in België of een ander land. Is dat zo? Gooi uw vondst dan niet meteen in de prullenmand. Als de onderneming in een andere sector actief is, mag u de naam toch gebruiken.

Voor de Benelux zoekt u dat meteen uit op de website.

7. Geef de voorkeur aan een breed inzetbare naam

Wellicht bouwt u straks uw activiteiten uit. Vandaag zit u in de sportsector en verkoopt u accessoires… Maar morgen organiseert u misschien ook wedstrijden. Een breed inzetbare naam is dan een mooie troef en een manier om flink wat geld te besparen. Neem Amazon als voorbeeld. Die lanceerden Amazon Prime en Amazon Music. Dat werkt. Dat is logisch. En het is helemaal niet nodig om een nieuw logo, een nieuwe huisstijl of website van a tot z te ontwerpen.

8. Betrek uw doelgroep

Ligt uw keuze vast? Twijfelt u tussen verschillende namen? In beide gevallen onderwerpt u de naam het best aan een test. Betrek uw doelgroep bij uw naamkeuze. Analyseer hun reacties en interpretaties. En pas aan als dat zinvol blijkt… zelf al is uw gekozen naam het resultaat van vele uren speurwerk.

Mijn besluit? Een naam vinden die aan alle criteria beantwoordt, is echt wel een ingewikkeld proces. Probeer in elk geval om voor zoveel mogelijk criteria te scoren.

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.