Hoe er voor zorgen dat de media over u praten?

Zonder de media zou mijn project nooit een succes geweest zijn. De dagen vóór mijn lancering droomde ik over hun kracht. Ik droomde over de dag waarop ze het over mij en mijn project zouden hebben. Met één artikel, foto of video kunnen de klassieke media namelijk van iemand een ster maken, en van een project een hot item. Ik zette de media dus helemaal vanboven in mijn communicatieplan. Ze móesten weten dat ik bestond. Daarom waagde ik de sprong en heb ik zelf contact met hen opgenomen. Hieronder leest u hoe u zelf als ondernemer aan de slag kan gaan…

Hoe brengt u uw project in de media?

Bestudeer eerst de markt…

Begin bijvoorbeeld met de kranten. Een week lang kocht ik elke ochtend alle kranten. Ik ging op zoek naar de verschillende rubrieken waarin mijn project aan bod zou kunnen komen en noteerde ze in een Excelbestand. Maar dat niet alleen! Ik schreef er ook de naam bij van de journalisten die verantwoordelijk waren voor deze rubrieken of thema’s. Informatie die u snel terugvindt op het einde van elk artikel. Daarna doe je net hetzelfde voor radio en televisie. Hun website is hierbij heel gemakkelijk, want je vindt er zo alle uitzendingen terug.

Leg uw eigen database aan

Dan is het tijd om e-mailadressen en telefoonnummers te sprokkelen. Ik ben mijn zoektocht gestart op… Google. Als je gewoon de naam van de journalist en de media ingeeft, dan levert dit je al snel de contactgegevens op. Voor de moeilijkere gevallen ging ik te rade op LinkedIn. Een magische tool! Zodra de journalisten mijn connectieverzoek aanvaardden, kon ik hun volledige profiel bekijken. Helaas vond ik daar niet altijd wat ik zocht. In dat geval belde ik het algemene nummer van het betreffende mediahuis omdat ik zogezegd een afspraak had met een bepaalde journalist, maar zijn/haar businesskaartje verloren was. Probeer maar! Voor je het weet, heb je alle gegevens in handen!

Schrijf een sterk persbericht

Na twee weken onderzoek had ik eindelijk mijn lijst van journalisten. Dan moest ik enkel nog een persbericht schrijven en uitsturen. Denk eraan: eenvoud is troef. Een onderwerpregel, enkele regels uitleg en een pdf als bijlage. Waarom zo eenvoudig? Journalisten worden overstelpt met e-mails. Ik moest eruit springen, hun aandacht trekken en hen zin geven om verder te lezen. Houd het aantal woorden en de lengte van de zinnen daarom kort (zowel in de onderwerpregel als in de e-mail zelf). Laat dus bijvoorbeeld zware passieve en irrelevante zinnen achterwege. Ik gebruikte geen abstracte woorden, maar woorden die meteen een sterk beeld oproepen. Ik probeerde een verhaal te vertellen … Een verhaal dat zo veel mogelijk inspeelde op de actualiteit.

En opnieuw!

Daarna was het wachten geblazen. Ik checkte mijn mails elk uur van de dag in de hoop een positieve reactie te hebben. Maar helaas, helemaal niets … Zelfs geen NEEN of een SORRY. Gewoon niets. En dus ging ik opnieuw aan de slag. Ik stuurde een nieuwe e-mail, die nóg eenvoudiger was dan de eerste. Daarna belde ik de mensen op. Of volharding loont? Absoluut! Ik kreeg de ene na de andere afspraak met de Franstalige pers: Le Soir, La DH, L’Avenir. Ik werd zelfs uitgenodigd voor het consumentenprogramma ‘On N’Est Pas Des Pigeons’ van de RTBF!

Een droom die werkelijkheid werd

Eindelijk was ik niet meer een van de vele ondernemers. Ik was een ondernemer die in de media kwam! Wat heeft mij dit opgeleverd? Geen enkele klant, geen enkele euro. Enkel wat likes op Facebook en schouderklopjes van mijn omgeving. Mijn geloofwaardigheid was van 1 naar 10 gestegen. Ik kreeg heel wat erkenning.

Voor de promotie van mijn voorstelling heb ik vandaag opnieuw het hele ‘mediacircus’ geprobeerd. Ik heb opnieuw e-mails verzonden … Maar ik heb ook geprobeerd om privéberichten op de Facebookpagina’s van de verschillende programma’s te sturen. Enkele woorden, maar ik heb erheel wat reacties op gekregen. Op mijn pagina @cdavyofficiel vindt u talrijke interviews, die de ticketverkoop deze keer echt een boost hebben gegeven. Mijn ego is mij nog altijd dankbaar. Maar mijn portefeuille intussen ook. En dat is nog altijd het belangrijkste als ondernemer, toch?!

Wilt u dat de media over uw project praat? Ontdek onze checklist met enkele concrete tips!

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.