Generaties op het werk: zoek naar wat verbindt, niet wat onderscheidt

Baby Boomers, generation X, generation Y, Millenials, TBD’s… Ik lees ontelbaar veel artikels over de verschillende generaties op de werkvloer: Millenials zijn moeilijk te managen, hoe maak je de samenwerking tussen Generation X en Generation Y gemakkelijker…

Let’s be honest: er zijn altijd verschillende generaties op de werkvloer geweest. De uitdagingen die hiermee gepaard gaan worden vandaag de dag versterkt door de VUCA-omgeving (Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity). Een omgeving waar we allemaal in leven en werken.

Ik vestig daarom graag de aandacht op 4 elementen die voor ons allemaal belangrijk zijn, of je nu “starter” of “senior” bent.

Quality time

Tijd is een van de weinige zaken dat over de hele wereld eerlijk verdeeld is.We krijgen allemaal 24u per dag. In onze maatschappij hebben wij de keuze wat we met deze tijd doen. Uiteraard wordt dit gekaderd door het feit dat we moeten werken voor de levensstandaard die wij wensen. En daar heb je het dan: de levensstandaard die je wenst. Hoe wil jij dat je leven er uit ziet? Zie jij je tijdens bepaalde periodes meer/minder werken? Waar wil je, naast het werk, nog tijd voor maken? Met andere woorden: wat versta jij onder quality time en welk effect heeft dit op jouw visie rond werk? Welk effect kan dit hebben op jouw collega’s?

Vraag maar eens aan een collega wat hij graag in zijn vrije tijd doet. Je zal meteen zien dat er energie vrijkomt in het gesprek. Je zal begrijpen waarom het voor hem niet past om meetings bij te wonen op een dinsdag om 16 uur.

Zinvolheid

Een onmisbaar element in het langer willen en kunnen werken: zinvolheid. Je kan je rol maar zolang goed en graag uitvoeren als je er vanuit je eigen waarden ook een zeker nut en belangrijk doel aan kan koppelen. De waarden van waaruit je zinvolheid ervaart zijn meestal ook dezelfde als diegene die je aanspreekt om je quality time te definiëren en te beschermen.

Appreciatie & feedback

Tijdens een eerste opdracht als beginnende werknemer is het moeilijk in te schatten of het werk dat je verricht zal bijdragen tot het gewenste resultaat. Dan is het fijn om te horen wat je goed hebt gedaan en wat beter kan. Wanneer je al meer ervaring hebt, kan je je methodiek al zo aanpassen dat het een maximale impact heeft op het resultaat: je hebt minder sturing nodig. Maar dat wil niet zeggen dat appreciatie moet afnemen met de jaren expertise die je opbouwt.

Vertrouwen

De kers op de taart: vertrouwen. Waar vertrouwen is, is er groei. Voor iedereen. Want waar vertrouwen is, is er ook vrijheid. Vrijheid om zelf keuzes te maken: over hoe je je tijd gaat indelen (quality time), wat je met je tijd gaat doen (zinvolheid) en wie je hierbij zal betrekken (appreciatie & feedback). Deze vrijheid gaat gepaard met een leerproces, dat iedereen op elk niveau en elke anciënniteit nog beleeft.

Zoek naar wat verbindt, niet wat onderscheidt.

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.