Securex innoveert, samen met medewerkers én klanten

Het is Securex menens: om onze groeidoelstellingen te realiseren kiezen we resoluut voor klantgerichte innovatie. Sneller naar de markt gaan, op een ‘lean’ manier, in cocreatie met klanten. Daar gaan we voor.

De laatste maanden hebben we dan ook niet stil gezeten. Eind juni organiseerden we het Disruption Festival, waar we een 60-tal collega’s samenbrachten in ons kantoor te Brussel. Verdeeld over 11 teams genereerden ze ideeën om specifieke strategische uitdagingen voor Securex aan te pakken. Tijdens de zomer werden de teams zelf uitgedaagd om hun idee te verfijnen. Concreet betekent dit interviews en surveys doen bij klanten, een concept verfijnen en een eerste business model vormgeven. Tussendoor werden de teams opnieuw samengebracht tijdens de Summer Innovation Meetup in de Ghelamco Arena. En eind augustus kwam het eerste selectiemoment: elk team kreeg de kans hun idee voor te stellen tijdens een pitch voor een jury. Die jury koos uiteindelijk de 5 teams die doorgaan naar de allereerste Securex hackathon.

Hoe verloopt dat, zo’n hackathon?

De Securex hackathon is een intensief innovatieprogramma van 3 dagen waarin de teams hun idee verfijnen, een prototype van hun oplossing bouwen, en dit onmiddellijk aftoetsen met klanten. De planning van deze 3-draagse volgde een duidelijke fasering van ideegeneratie (ideation) naar prototyping (bouwen) en presentatie (pitchen).

Wat was het resultaat?

Ten eerste merkten we enorm veel engagement en intrapreneurship op bij de hackathon-teams. Hard werkten ze aan hun idee, gedreven om de directie te overtuigen. Samen sterk is niet voor niets een van de waarden van Securex. Bekijk hieronder de video die de sfeer en dynamiek van deze hackathon weergeeft en luister naar de getuigenissen van medewerkers én van klanten:

Belangrijk was ook de concrete output van de teams: elk van de 5 teams leverde een sterke presentatie en een visueel prototype af. Met verve trotseerden ze de kritische vragen van de jury, bestaande uit 5 Securex directeurs en 2 externen: professor Omar Mohout (Antwerp Management School) en ondernemer Jonathan Schockaert (CEO ListMinut).

Bekijk meer foto’s op www.disruptionfestival.be.

Wat zijn de volgende stappen?

Goed nieuws voor de 5 teams: elk team mag verder werk aan hun idee, zij het niet allemaal in hetzelfde traject. Er zijn 3 types van trajecten:

  • Bootcamp: 2 teams hebben nog wat werk om de jury volledig te overtuigen. Zij moeten extra data verzamelen, onderhandelen met partners, en klanten vinden om te bewijzen dat er een concrete vraag is naar de oplossing.
  • Accelerator: 2 teams gaan door naar de accelerator. Dit betekent dat zij de komende maanden intensief zullen begeleid worden om op een ‘lean’ manier hun idee verder te realiseren. Eind dit jaar gaan we hun vooruitgang evalueren. De projecten zijn alleszins veelbelovend en zelfs disruptief!
  • Just do it: 1 team had haar idee al dermate concreet uitgewerkt, dat de jury unaniem de boodschap gaf: just do it! Dit team zal nu verder werken om dit idee (een innovatieve app voor zelfstandigen) vóór het einde van dit jaar te realiseren en op de markt te brengen.

Wil jij betrokken worden?

Wil jij als klant de nieuwste diensten en tools als eerste ontdekken? Stuur dan een mailtje naar idee@securex.be en we bekijken samen met jou hoe we kunnen cocreëren. Ook in de toekomst zal Securex samen met haar medewerkers en klanten blijven innoveren.

Share on pinterest

Plaats een reactie

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.